



Kom i gang

Kan jeg installere selv?
Ja, våre låser er spesielt utformet for enkel installasjon. Det går også fint å kontakte en installatør. Se listen over installatører her.Kan jeg integrere Yale Doorman L3S med Smarte hjem-løsninger?
Ja. Du kan integrere Yale Doorman L3S med Smarte hjem-løsninger gjennom appen Yale Home. Se liste over integratører her.
Kan jeg koble en alarm til Yale Doorman L3S?
Ja, du kan koble Yale Doorman L3S sammen med Yale Smart Alarm eller med enkelte eksterne leverandører av boligalarmer. Les mer om partnerapper her.
Vis mer
Jeg har en dobbeldør, passer Yale Doorman L3S i den?
Det avhenger av dørens utforming. Yale Doorman L3S er designet for å passe i dobbeldører takket være den smalere innvendige enheten sammenlignet med den klassiske Yale Doorman. Ellers må du tenke på:
Den aktive døren må oppfylle samme standard som en enkeltdør.
Den passive døren må kunne låses.
Kan jeg bruke Yale Doorman L3S på ytterdøren min?
Ja. Yale Doorman L3S og også tidligere generasjoner av låsen er spesielt utviklet for skandinaviske værforhold. Den tåler kulde, varme, snø, regn samt smuss og sand, og er IP-klassifisert til IP55. Låset har en UV-beskyttet overflate som også tåler sol og fukt over lengre tid. Det eneste du må huske er at innsiden skal være tørr og varm.
Tips! Se også vårt spørsmål og svar om hvordan raske værskifter kan påvirke døren din, selv om selve låsen ikke påvirkes.
Hvor viktig er dørtykkelsen på døren min?
Alle dører har et såkalt A-B-C-mål.
C-målet er avstanden fra innsiden av dørbladet til senter på låshuset.
B-målet er tilsvarende fra utsiden av dørbladet.
A-målet er den samlede lengden.
Yale Doorman L3S kan installeres på dører som har et B-mål lik eller større enn 20 mm, C-mål maks 68 mm og et A-mål som ikke overstiger 100 mm.

Jeg skal overta en bolig med et Yale Doorman L3S. Hva må jeg tenke på?
Det er viktig å slette alle gamle brukerdata. Dette gjør du ved å utføre en fabrikkinnstilling.
Hvis selgeren har brukt låsen i Yale Home, og du har som hensikt å selv bruke Yale Home med Yale Doorman L3S, kan selgeren invitere deg til låsets nåværende "hus" og sette rettighetsnivå "Eier" for alle låsene i huset. Du kan deretter enten velge å fjerne selgeren fra huset eller gå til låsinnstillingene i appen og trykke "Fabrikkinnstilling" (du kan lese mer om dette i avsnittet "Bruk").
Planlegger du å fabrikkinnstille låsen, anbefaler vi at du fjerner tilbehøret Yale Connect WiFi Bridge først, eller at selgeren avinstallerer den i sin Yale Home-app. Er låsen koblet til andre integrasjoner, er disse ofte knyttet til abonnement. Sjekk dette med selgeren.
Er du usikker, be selgeren ta ut eventuelle moduler og utføre en fabrikkinnstilling, og la låsen stå i "standalone-modus" med en masterkode som du senere bytter.
Appen Yale Home ber meg starte Bluetooth på låsen, hvordan gjør jeg det?
For å koble sammen lås og app må du aktivere låsens Bluetooth.
Åpne døren.
Trykk på lås opp-knappen, deretter masterkoden, og avslutt med lås opp-knappen (nå er du inne i hovedmenyen).
Trykk 0 og avslutt med lås opp-knappen.
Nå har du aktivert låsens Bluetooth. Dette bekreftes ved at knappene 1–6 blinker i en sirkel.
Du kan nå fortsette å følge instruksjonene i Yale Home!
Hvilke verktøy trenger jeg for å installere mitt Yale Doorman L3S?
Ved en standardinstallasjon i en moderne dør trenger du en stjerneskrutrekker i størrelse PH2 og en avbitertang. Ved installasjon i en eldre dør kan du ha behov for et stemjern eller en rasp.
Se våre installasjonsvideoer nederst på denne siden!Styre Yale Doorman L3S i en app – hvordan gjør jeg og hva trengs?
Yale Doorman L3S kan brukes med vår kostnadsfrie app Yale Home uten ekstra tilbehør. Lås og telefon kommuniserer direkte via BLE (Bluetooth). Start alltid med appen, deretter legger du inn koder etter appens instruksjoner.
Kom i gang med Yale Home-appen ->
Viktig: Husk at alle innstillinger, som brukerkoder og masterkode, forsvinner ved integrasjon mot Yale Home. Du må legge inn nye brukerkoder gjennom ”Gjestelisten” i Yale Home etter at du har integrert låsen. Sørg også for at døren er åpen og ulåst ved integrasjonen for å unngå å bli låst ute.
Har du tilgang til internett hjemme via Wi-Fi, kan du også koble til Yale Connect som følger med i pakken til Yale Doorman L3S, og dermed få tilgang til alle appens funksjoner selv når du ikke er hjemme.
Du kan også koble låsen til alarm ved å bruke en modul fra det alarmselskapet som tilbyr et slikt tilbehør.
Kan jeg bruke samme nøkkelbrikke til flere forskjellige låser?
Ja, det kan du.
Nøkkelbrikke Classic kan kobles til opptil seks forskjellige Yale Doorman. Men du må verifisere hver brikke 3 ganger på hver lås før du går videre til neste.
Nøkkelbrikke L3 har ingen begrensning på hvor mange låser den kan kobles til.
Hvor mange brukerkoder kan L3S håndtere?
Du kan ha opptil 30 brukerkoder. Dette gjelder også om du velger å bruke låsen uten Yale Home eller andre integrasjonsmoduler.Må jeg ha en brukerkode til nøkkelbrikken min?
Nei, det trenger du ikke. Generelt kan du selv bestemme om du vil bruke bare nøkkelbrikke eller nøkkelbrikke + brukerkode. Enkelte alarmintegrasjoner krever brukerkode til nøkkelbrikken for å akseptere at låsen deaktiverer alarmen ved opplåsing.
I Yale Home-appen kan du også velge om du vil legge til en brukerkode når du registrerer en brikke.Hvordan bytter jeg batterier på Yale Doorman L3S?
Start med å fjerne batteridekselet fra innsiden ved hjelp av en skrutrekker (A). Ta deretter ut batteriene, ett etter ett (B), og sett inn nye batterier. Når de nye batteriene er satt inn, vil låsen starte og begynne å snakke. Du kan nå sette tilbake batteridekselet (A).
OBS: Vi anbefaler at du bruker alkaliske batterier (AA).

Hvordan fungerer mekanisk låsing og nødåpning?
Mekanisk låsing gjør det mulig å låse din Yale Doorman uten at det sitter batterier i låsen. Drei vrideren (C) 90 grader for å låse, og drei hele veien forbi ”kneppet” som kommer ved 45 grader. Kontroller at håndtaket ikke trekker inn hakereilen. Håndtaket skal være stivt.
Sørg for at alle beboere kjenner til nødåpningsmanøveren. Nødåpning gjør det mulig å låse opp Yale Doorman uten batterier. Dette gjør du ved å dreie vrideren 90 grader – dette skal kun gjøres når låsen er uten strøm. Når låsen har batterier, vrir du vrideren ca. 45 grader for å låse eller låse opp.
Funksjonstest av mekanisk låsing og nødåpning:
Kontroller låsefunksjonen med åpen dør. Batteriene skal ikke sitte i låsen for å kunne gjennomføre en korrekt test.Trykk inn forriglingen (A) og la hakereilen (B) gå ut.
Drei vrideren (C) 90 grader for å låse, drei hele veien forbi ”kneppet” som kommer ved 45 grader.
Kontroller at håndtaket (D) ikke trekker inn hakereilen (B). Håndtaket skal være stivt.
Lås opp ved å dreie vrideren (C) 90 grader mot hengslene. Drei hele veien forbi ”kneppet”.
Trekk inn hakereilen (B) med håndtaket (D).
Prøv nå å lukke døren og låse/låse opp fra innsiden på samme måte som i steg 2–5. Juster sluttstykket (E) ved behov. Nederst på utsidens enhet (F) finnes det en mulighet til å koble til et 9V-batteri for å gi strøm til låsen hvis batteriene går tomme.

Hva er den nyeste programvaren (FW) for Yale Doorman L3S?
Aktuell programvare (FW) for Yale Doorman L3S: 3.2.1-4.6.0-2.1.0*
* Aktuell programvare (FW) kan endres.
Hvordan oppdaterer jeg låsen?
Vi oppdaterer kontinuerlig programvaren i Yale Doorman L3S. Hvis en ny programvare er tilgjengelig, vil du få et varsel i Yale Home-appen når du låser/låser opp via telefonen. Dette kan også skje når du installerer låsen for første gang i Yale Home. En ny programvare kan være sluppet mens produktet har ligget på lager i butikken.La oppdateringen fullføres med telefonen nær låsen. Oppdateringen går via telefonens BLE (Bluetooth). Ved store oppdateringer kan det ta opptil 10 minutter. Låsen vil spille av en velkomsthilsen når oppdateringen er ferdig. Alle brukerdata blir bevart etter oppdateringen.
Hvor ser jeg hvilken programvare låsen min har?
Du finner programvaren som gjelder for din lås under "Enhetsinformasjon" i låsinnstillingene i Yale Home-appen. Hvis du ikke bruker Yale Home i dag med din Yale Doorman L3S, anbefaler vi å koble låsen til Yale Home og oppdatere den til siste versjon. Husk at alle tidligere innstillinger vil bli slettet, inkludert masterkode og adgangskoder. Du legger inn nye brukerkoder, nøkkelbrikker eller app-tilganger via "Gjestelisten" og justerer innstillingene for låsen via låsinnstillingene.Ønsker du ikke å bruke appen etter oppdatering, kan du fabrikkinnstille låsen via låsinnstillingene. Du velger da en ny masterkode og legger inn de tidligere innstillingene på nytt.
Oppfyller Yale Doorman L3S kravene for Godkjent låsenhet?
Ja. Yale Doorman L3S har sertifikat for godkjent låsenhet, utstedt av SBSC i henhold til SSF 3522 (mekanisk) og 3523 (digitalt), låsklasse 3. Den er listet i Sikkerhetsguiden utgitt av Svenska Stöldskyddsföreningen, SSF.
Yale Doorman L3S har flere låsemoduser. Det er kun i bortesikret modus* at låsen oppfyller låsklasse 3, ettersom låsklassen krever at den er låst både fra utsiden og innsiden.
* I bortesikret modus er døren låst fra både inn- og utsiden, og vrideren på innsiden er sperret. Opplåsing kan kun gjøres med nøkkelbrikke, app eller registrert brukerkode. OBS! I låsens grunninnstilling er brukerkoder blokkert i bortesikret modus. I instruksjonsmanualen som følger med ved kjøp, beskrives hvordan du stiller inn dette i ditt Yale Doorman L3S.
Hvilke versjoner finnes av Yale Doorman?
L3S – vår nyeste Yale Doorman
Lansert på markedet tidlig i 2023. Låsen kan integreres med Yale Home-appen og kobles til ditt smarte hjem.
Yale Doorman L3S er et sikkert smartlås, sertifisert av SSF for både mekanisk og digital sikkerhet (SSF 3522 og SSF 3523).L3
Lansert på markedet sent i 2020. Låsen kan integreres med Yale Home-appen og kobles til ditt smarte hjem.
Yale Doorman L3 er et sikkert smartlås, sertifisert av SSF for både mekanisk og digital sikkerhet (SSF 3522 og SSF 3523).Classic (tidligere V2N)
Lansert parallelt med V2 i april 2016. Utsidens enhet er under håndtaket merket med V2N eller Classic.V2
Lansert april 2013. Utsidens enhet er under håndtaket merket med V2. I motsetning til V1 kan V2 integreres med alarm hos våre partnere.V1
Den første varianten, solgt mellom august 2011 og april 2013. V1 har ingen synlig merking.
Om nøkkelbrikker:
Hvis du har en V1 eller V2 fra før og kjøper en V2N eller L3S, kan du fortsette å bruke de brikkene du allerede har.
Nøkkelbrikke Classic fungerer bare i V2N/Classic-låser, mens den tidligere nøkkelbrikken med Yale Doorman-merket fungerer i alle versjoner av Yale Doorman.
Nøkkelbrikke L3 kan registreres på et ubegrenset antall Yale Doorman L3-låser.
Til L3S kan du bruke opptil 30 nøkkelbrikker. Har du et system med flere låser og kombinerer L3S og V2N, kan imidlertid maks 6 av brikkene fortsatt brukes på V2N-modellen.
Fungerer Yale Doorman L3S med Apple HomeKit?
Nei, Yale Doorman er ikke kompatibel med Apple HomeKit. Kort fortalt oppfyller ikke Apples integrasjon Yales krav til sikkerhet og eierskap av låsen.
Vis mindre
Daglig bruk

Hvordan låser jeg opp Yale Doorman L3S?
Du "vekker" tastaturet med en vilkårlig knapp eller taster inn opplåsingskoden direkte, etterfulgt av "Lås opp".
Øvrige versjoner av Yale Doorman vekkes alltid med
*.Hva er ”bortesikring” og hvordan aktiverer jeg det?
Bortesikring er en funksjon i låsen som gjør at den ikke kan låses opp med vrideren fra innsiden. Bortesikring skal kun brukes når ingen er hjemme. Innstillingen deaktiveres når du låser opp neste gang.
Slik aktiverer du bortesikring:
Åpne døren, trykk ned låssperren og lukk døren. En stemme gir deg nå instruksjoner om å aktivere med nøkkelbrikke. Hold nøkkelbrikken mot, og om du har kode til brikken må du taste inn denne. Du kan også fullføre bortesikringen via appen.Hvordan fungerer Automatisk låsing og opplåsing?
Slik fungerer det:
Automatisk opplåsing (Auto-Unlock) er en funksjon som automatisk låser opp døren når du kommer hjem, uten at du trenger å ta opp telefonen eller nøklene.Du må ha Yale Home-appen, Bluetooth, Wi-Fi og GPS aktivert for at Auto-Unlock skal fungere. Auto-Unlock bruker telefonens posisjon for å avgjøre når du er nær hjemmet. La derfor posisjonstjenester være PÅ og still inn posisjonstillatelser på "Hele tiden". Posisjonsdata lagres kun på telefonen din i Yale-appen. Yale samler ikke inn eller lagrer dataene dine eksternt og har ingen mulighet til å se posisjonsinformasjonen din.
Yale bruker to moduser for å aktivere automatisk opplåsing: hjemmemodus og bortemodus.
Når du er hjemme (i hjemmemodus) gjør Auto-Unlock ingenting aktivt. Den venter til du drar hjemmefra og aktiveres da automatisk.
Du regnes som borte når du forlater nærområdet ditt, ca. 200 meter eller noen kvartaler.
Du kan manuelt sette deg selv i bortemodus ved å gå til innstillinger for automatisk opplåsing > Avanserte innstillinger og bytte fra hjemmemodus til bortemodus.
Android 8 og nyere bruker varsler for å kommunisere med deg om Auto-Unlock. Varsler for tidligere Android-versjoner kan aktiveres i innstillingene. Åpne og bruk Yale-appen minst én gang daglig – dette lærer operativsystemet at Yale-appen er en vanlig applikasjon.
Legg Yale Home-appen i hvitelisten for strømsparing (Android 9). Gå til Innstillinger > Apper > Yale Home > Batteri > Optimaliser batteribruk.
OBS! Disse stegene kan variere mellom ulike modeller.
Feilsøking
Låsen min låste seg ikke opp når jeg forventet at den skulle:
Du har kanskje ikke gått langt nok hjemmefra. For å gå i bortemodus må du bevege deg mer enn 200 meter eller noen kvartaler. Først da vil Auto-Unlock forsøke å låse opp døren når du kommer hjem.
Du kan få Auto-Unlock til å varsle deg når du er langt nok borte ved å aktivere varselet. Varselinnstillinger for automatisk opplåsing finner du under Låsinnstillinger > Auto-Unlock.
Auto-Unlock kan ha gått tilbake til hjemmemodus på grunn av en feil:
De fleste tilfeller sender deg en melding med mulighet til å løse problemet før du kommer hjem. Årsaker kan være:Telefonen din ble startet på nytt
Yale Home-appen ble tvangsavsluttet og mistet status for hjemme/borte. Da fungerer ikke Auto-Unlock som en sikkerhetsmekanisme.
Ikke slå av telefonen når du er borte fra hjemmet
Kommunikasjonsfeil med Yale Smart Lock
Auto-Unlock trodde feilaktig at du hadde forlatt hjemmet
Dårlig Wi-Fi eller mobildekning – telefonen bruker dette for å avgjøre posisjon
Auto-Unlock oppdaget ikke låsen da du kom hjem
Bluetooth på telefonen din var slått av da du kom hjem
Hvordan deaktiverer jeg midlertidig Automatisk låsing?
Hvis du har aktivert Automatisk låsing, kan den midlertidig deaktiveres. For å gjøre dette:
Sørg for at døren er åpen
Hold vrideren i opplåst posisjon i 3 sekunder
Låsen vil bekrefte med meldingen ”Autolås deaktivert”.
Autolåsen vil nå være midlertidig deaktivert frem til du låser døren med låseknappen, vrideren eller appen. Så snart du låser låsen igjen, aktiveres autolåsen automatisk.
Vis mer
Låstest for å se om låsen fungerer korrekt – hvordan gjør jeg det?
Med åpen dør, trykk inn og hold forreglingen inne. Lås deretter med
*eller ved å vri på vrideren. Fungerer låsen korrekt i denne modusen, er det sannsynligvis noe i dørmiljøet som gjør at låsen ikke kan låse. Mest sannsynlig er avstanden mellom lås og sluttstykke for stor – dørsprekken kan være maks 5 mm (anbefalt 3 mm).Kan fortsatt ikke låse:
Dørsprekken kan være maks 5 mm (anbefalt 3 mm).
Sjekk at kabler ikke har skader eller brudd.
Sjekk at kontaktene sitter helt inn og at pinnene i kontaktene ikke er skadet eller sitter feil.
Får jeg en indikasjon på at låsen ikke kunne låses?
Ja, det indikeres med lyd og blink på låsen. Har du låsen integrert, kan du også se en logg på dette i appen.Hvordan verifiserer jeg nøkkelbrikkene mine?
Du trenger bare gjøre verifisering dersom du bruker eldre dråpeformede nøkkelbrikker. Verifiser nøkkelbrikkene på hver enhet rett etter at de er programmert.
Hold nøkkelbrikken tre ganger foran leseren og få grønt lys hver gang.
Hvis du har flere Yale Doorman og ønsker å bruke samme nøkkelbrikker på disse, er det svært viktig å gjøre dette i riktig rekkefølge.
Du kan ikke programmere nøkkelbrikkene i Dør 1 og deretter gå rett til Dør 2 for å begynne verifiseringen der. Da blir resultatet ugyldig nøkkelbrikke når du senere prøver å bruke nøkkelbrikkene i Dør 1.Hvordan endrer jeg innstillingene når låsen er integrert?
Du justerer låsens innstillinger i appen som er knyttet til låsen din.
Bytte masterkode – hvordan gjør jeg det?
Endre masterkode for lås koblet til Yale Home-appen/partnerapp:
Hvis ditt Yale Doorman L3S er lagt inn i appen, bruker du ikke en tradisjonell masterkode direkte i låsen. Låsen programmeres i stedet via appen.Viktig: Masterkode, adgangskoder og nøkkelbrikker nullstilles alltid ved integrasjon til app. Begynn derfor ALLTID med appen. Dette gjelder uansett om det er Yale Home eller en av våre partnerapper.
Sett opp Yale Doorman L3S i Yale Home-appen
Endre masterkode for lås som ikke er koblet til Yale Home-appen:
Når du ikke har koblet Yale Doorman L3S til appen ennå, eller ikke har tenkt å gjøre det, og du KAN masterkoden din, endrer du masterkoden via menyvalg 2 på tastaturet.Hvis du derimot IKKE kan masterkoden din, må du først tilbakestille Yale Doorman L3S til fabrikkinnstillinger:
Har du aldri koblet ditt Yale Doorman L3S til Yale Home, gjør du en fabrikkinnstilling med knappen under batteridekselet.
Ta ut ett batteri, trykk inn og hold knappen, sett i batteriet og vent på låsets velkomstmelding. Slipp knappen. Du trenger en binders eller penn for å nå knappen.Har du koblet låsen til Yale Home, tilbakestiller du låsen via appen. Gå til Innstillinger, velg riktig lås dersom du har flere, og velg Fabrikkinnstilling.
Når du trenger å endre din masterkode, er det noen saker å tenke på for Yale Doorman L3S.
Hvordan tilbakestiller jeg Yale Doorman L3S til fabrikkinnstillinger?
Det kan av ulike grunner være ønskelig å tilbakestille Yale Doorman L3S til fabrikkinnstillinger. Kanskje har du overtatt en bolig med låsen og ønsker å slette den tidligere brukerens innstillinger for å ha full kontroll på koder og nøkkelbrikker. Eller du ønsker ikke lenger å bruke app-løsningen og vil bytte til et annet integrert system.
Slik gjør du:
Har du koblet låsen til Yale Home-appen, tilbakestiller du via appen i menyen Innstillinger. Velg riktig lås, og velg Fabrikkinnstilling.
Om en tidligere eier fremdeles har låsen koblet til Yale Home, kan du enten be vedkommende invitere deg til hjemmet låsen er koblet til (opprett konto først). Når du er invitert og har fått rollen Eier, kan du enten fjerne den tidligere eieren fra Gjestelisten eller gå til Låsinnstillinger for å fabrikkinnstille låsen.
Har du aldri koblet Yale Doorman L3S til Yale Home, gjør du en fabrikkinnstilling via knappen bak batteridekselet.
Ta ut ett batteri, trykk inn og hold knappen inne, sett inn batteriet igjen og vent på låsets velkomstmelding. Slipp knappen. Du trenger en binders eller penn for å nå knappen.
Hva er "Integration Mode"?
"Integration mode" er når du har en Yale Doorman L3S satt opp i Yale Home, og deretter velger å bruke en tredjepartsmodul (f.eks. fra en partnerapp), samtidig som låsen fortsatt ligger i Yale Home. Da beholdes Yale Home kun med én funksjon – å kunne laste ned ny firmware (FW) når den er tilgjengelig, og når du står fysisk nær låsen (via BLE). Modulen tar over styringen av låsen, og du må bruke tredjepartsappen.
Slik aktiverer du Integration Mode:
Når låsen allerede er installert i Yale Home, med døren åpen, setter du inn leverandørens modul. Låsen vil si "Lock module detected [...]". Bekreft med masterkoden og "Lås opp"-knappen (samme masterkode som ble brukt da låsen ble satt opp første gang).Hvis du har glemt masterkoden din, kan du fabrikkinnstille låsen via Yale Home først. Sett en ny masterkode og installer låsen i Yale Home igjen. Sett deretter inn modulen på nytt.
Obs!: Kun moduler beregnet for de skandinaviske låsene vil fungere av sikkerhetshensyn!
All konfigurasjon, inkludert brukerkoder og nøkkelbrikker, tilbakestilles og må settes opp igjen i tredjepartsappen. Tastaturmenyen deaktiveres. Yale Home brukes nå kun til firmware-nedlastinger (krever BLE).
Hvordan forlater jeg "Integration Mode" i Yale Home-appen?
Det kan av ulike grunner være ønskelig å tilbakestille Yale Doorman L3S til fabrikkinnstillinger – for eksempel om du har overtatt en bolig og ønsker å fjerne tidligere brukeres tilganger, eller om du vil bytte til et annet integrert system.
Slik gjør du:
Ta ut batteriene og deretter modulen.
Utfør fabrikkinnstilling på låsen (standard fremgangsmåte med et verktøy og fjerning av ett batteri).
Angi en ny masterkode.
En popup vises i Yale Home som sier at en tredjepartsmodul er fjernet. Trykk OK.
Låsen sier deretter "Fullført". Låsen er nå helt tilbakestilt*.
* Vil du fortsette å bruke integrasjon via modul (partnerapp), kan du følge leverandørens anvisninger for å sette opp modulen igjen. Har du ikke gjort endringer i leverandørens app, vil alle innstillinger lastes inn i låsen på nytt (f.eks. brukerkoder, innstillinger og nøkkelbrikker).
Yale Home-appen vil at jeg skal oppdatere låsen. Hvordan gjør jeg det?
Vi oppdaterer kontinuerlig programvaren i Yale Doorman L3S og Yale ConnectX WiFi Bridge. Hvis en ny programvare er tilgjengelig, vil en melding dukke opp i Yale Home-appen når du låser/låser opp via telefonen. Dette kan også skje når du installerer låsen for første gang. En ny programvare kan ha blitt sluppet i perioden produktet lå på lager i butikken.
La oppdateringen gå gjennom alle steg med telefonen nær låsen. Oppdateringen skjer via telefonens BLE (Bluetooth). Ved større oppdateringer kan det ta opptil 10 minutter. Låsen spiller av velkomstfrasen når oppdateringen er ferdig. Alle brukerdata beholdes etter oppdateringen.
Hva bør man tenke på angående batteriene i Yale Doorman L3S?
Yale Doorman L3S bruker 4 stk. 1,5V alkaliske AA-batterier.
Bruk alltid alkaliske batterier – feil batteritype kan innebære eksplosjonsfare.
Bytt alltid alle batterier ved lavt batterivarsel.
La aldri batteriene gå helt tomme, da dette kan skade produktet.
Sjekk alltid at + og – polene settes i korrekt.
Hvordan rengjør jeg Yale Doorman L3S?
Bruk en fuktig, myk klut for å fjerne fingeravtrykk.
En mild såpeløsning påført med myk klut fjerner olje og smuss.
Ikke bruk løsemidler eller slipende rengjøringsmidler på noen komponenter – dette kan ødelegge produktets beskyttende overflate og påvirke garantimulighetene dine.
OBS! Unngå produkter som ifølge etiketten fjerner misfarging eller rust, eller som inneholder syrer eller etsende kjemikalier.
Visa mindre




Feilsøking

Hvorfor får jeg ikke festet håndtaket ved installasjon?
Det skyldes som oftest at du har valgt en for lang firkantpinne. Det er viktig å velge riktig lengde på firkantpinnene som kobles til håndtakene. Pinnen må ikke være kortere enn at den akkurat rekker ut til kanten av beslaget. Samtidig må den ikke stikke mer enn 20 mm ut fra beslagets kant.
Pakken inneholder flere forskjellige pinner som kan kombineres for dørtykkelser i området 44–88 mm.Det er vanskelig å lukke døren etter at jeg har installert Yale Doorman – hva kan jeg gjøre med det?
Medfølgende sluttstykke 1487-2 fungerer i de aller fleste tilfeller. Opplever du at det er vanskelig å lukke døren når Yale Doorman er montert, kan det være lurt å bytte til sluttstykke 1487-1.
For varianten Yale Doorman L3 Flex følger begge varianter av sluttstykke med i pakken.
For de øvrige variantene av Yale Doorman er det mulig å kjøpe et dypere sluttstykke og/eller en justeringsplate for å minske avstanden til låshuset.
Et annet tips er å smøre fallen og forreglingen med litt låsfett et par ganger i året slik at de mekaniske delene glir lettere. Dette er et generelt råd for alle Yale Doorman.
Hvorfor alarmerer mitt Yale Doorman L3S selv om døren er lukket?
Raske temperatursvingninger utendørs gjør at døren beveger seg og dørsprekken øker. Da må døren justeres ved hjelp av hengslene eller ved å bruke underlagsplater til sluttstykket. Anbefalt dørsprekk er 3 mm og den må aldri være mer enn 5 mm.Jeg kan ikke låse opp mitt Yale Doorman L3S – hva gjør jeg?
Fra innsiden: Du kan alltid nødåpne. Vri vrideren et kvart omdreining – enten til høyre eller venstre, avhengig av om du har en høyre- eller venstrehengt dør. Trykk samtidig ned håndtaket, og døren åpnes.
Fra utsiden: Les vårt spørsmål og svar: «Mitt Yale Doorman L3S har sluttet å fungere. Hva kan det skyldes?» for feilsøkingstips.
Vis mer
Hvorfor fungerer ikke mekanisk nødåpning?
Sørg først for at du utfører prosedyren korrekt. Drei vrideren til horisontal stilling og trykk deretter ned håndtaket – døren skal nå kunne åpnes.
Hvis mekanisk nødåpning ikke fungerer, er vriderkoblingen for kort. Last ned den nyeste manualen og kontroller at koblingens lengde er tilpasset ut fra hvilken generasjon låskasse som er montert i døren din (se avsnitt 7 og steg 2 for generasjon R2 eller DDL). For R2 er det også viktig at koblingen faktisk passer inn i sporet når innsiden av beslaget skrus fast. Det finnes en ekstra kobling i pakken dersom den første er klippet for kort.Låset sier "Motor Jam" (mislykket låsemanøver) – hva gjør jeg?
"Motor Jam" eller "Mislykket låsemanøver" (avhengig av språkinnstilling) skyldes oftest feilmontering av koblingen. Enten er den klippet for kort, eller så ligger den ikke i sporet i låskassens roddar.
På side 17 i vår Quick Guide finner du instruksjoner for korrekt montering av koblingen.Det kan også skyldes at du har en tett dør, som gjør at fallen i låskassen blir utsatt for ekstra trykk. Justering av sluttstykket kan løse dette.
Slik kontrollerer du låsfunksjonen med åpen dør:
Trykk inn forreglingen og la hakereilen gå ut. Hold forreglingen inne! (Ellers aktiveres alarmen).
Drei tommelvrideren for å låse – bekreftes med lyd- og lyssignal.
Kontroller at håndtaket ikke låser opp hakereilen.
Lås opp med tommelvrideren – bekreftes med lyd og grønt lys.
Trekk inn hakereilen med håndtaket og slipp samtidig forreglingen.
Prøv å lukke døren og lås/lås opp fra innsiden. Juster sluttstykket om nødvendig.
Test nødåpning uten batterier:
Gjennomfør steg 1 og 2 som ovenfor.
Før du går videre, ta ut ett batteri. Døren skal nå være låst.
Drei vrideren til horisontal stilling og slipp.
Trykk ned håndtaket – hakereilen skal nå trekkes inn.
Hvis problemet vedvarer: Spill inn en kort video og kontakt support. Hvis du ikke kan nødåpne låset, må koblingen justeres.
Låset sier "Bolt Jam" (regel hindret)
"Bolt Jam" eller "regel hindret" sier låset (avhengig av hvilket språk du har stilt inn låset på) som regel på grunn av feil installasjon av sluttstykket. På side 30 i vår quick guide (som du kan finne her) finner du instruksjoner for hva du skal være oppmerksom på ved installasjon av sluttstykket.
Du kan kontrollere funksjonen i låskassen ved å gjøre en funksjonstest (låstest), se steg nedenfor.
Du finner også flere tips om justeringer du kan gjøre på ditt dørmiljø i spørsmålet «Værskifte kan påvirke døren din slik at Yale Doorman ikke kan låse».
Etter at du har gjort justeringer på sluttstykket, kontroller låsefunksjonen med åpen dør:
Trykk inn forreglingen og la hakereilen gå ut. Hold forreglingen inne! Ellers aktiveres alarmen.
Drei tommelvrideren for å låse – bekreftes med lyd- og lyssignal.
Kontroller at håndtaket ikke låser opp hakereilen.
Lås opp med tommelvrideren – bekreftes med lyd og grønt lyssignal.
Trekk inn hakereilen med håndtaket og slipp samtidig forreglingen.
Prøv å lukke døren og lås/lås opp fra innsiden. Juster sluttstykket ved behov (se side 30 i Quick Guide).
Jeg har fortsatt problemer med "Bolt Jam" (regel hindret)
Hvis låset fortsetter å si "Bolt Jam" ved låstest, sørg for å spille inn et kort videoklipp med kameraet ditt og kontakt deretter vår support.
Jeg får feilmelding når jeg låser eller låser opp – hvorfor?
Yale Doorman L3S er et avansert smartlås med sensorer som overvåker funksjonene. Noen vanlige varsler er:
Regel hindret (Bolt Jam): Varselsignal og talebeskjed. Årsak: Døren er ikke helt lukket og låsboltene har ikke gått helt i inngrep. Løsning: Trykk til døren og lås igjen. Kontroller sluttstykket ved gjentatte feil.
Mislykket låsemanøver (Motor Jam): Varselsignal og talebeskjed. Årsak: Døren spenner, eller håndtaket er ikke i hvilestilling (horisontalt). Løsning: Slipp håndtaket, trykk til døren og prøv igjen. Juster døren om problemet gjentar seg.
Mitt Yale Doorman L3S har sluttet å fungere – hva kan det skyldes?
Følg denne sjekklisten:
Har du tastet feil kode flere ganger? Låset låses i 3 minutter før nytt forsøk er mulig.
Har du tidsbegrenset tilgang i appen? Sjekk innstillingene.
Start produktet på nytt via reset-knappen mellom backup-pinnene på undersiden av utsiden. (Alle elektroniske nøkler beholdes).
Utfør låstest (med åpen dør, trykk inn forreglingen og lås med knapp eller vrider). Hvis det fungerer åpent, er det sannsynligvis dørmiljøet som skaper problemer. Anbefalt dørsprekk: 3 mm (maks 5 mm).
Kontroller kabler og kontakter for skade eller feilmontering.
Husk at raske temperatursvingninger kan gjøre at døren beveger seg og påvirker låsingen.
Sjekk batteriene. Om de er tomme kan du bruke et standard 9V-batteri mot polene nederst på utsiden for å midlertidig gi strøm og åpne døren.
Låset sier «Frakobling mislyktes – alarmen kan fortsatt være på» og det tar noen sekunder før Doorman låser opp
Dette kan du løse ved å følge disse instruksjonene: Gå ut, lukk og lås døren. Når døren er låst, trykker du på låseknappen og holder den inne. Hold den inne til du hører to pip. Slipp deretter låseknappen og tast inn brukerkoden din, bekreft med stjerneknappen. Vent omtrent et halvt minutt, lås opp døren på vanlig måte: låse opp-knapp – brukerkode – låse opp-knapp. Neste gang døren låses opp, skal forsinkelsen og alle talemeldinger være borte.
Hvorfor våkner ikke låset etter batteribytte eller oppdatering av firmware?
Det kan være at låset ditt ikke har nok strøm til å starte opp igjen etter å ha ligget på et lavt batterinivå over lengre tid. En annen årsak kan være at låset har «hengt» seg.
Prøv å bruke et 9V-batteri mot batteribackup-polsene som sitter på utsiden, nederst.
Trykk på reset-knappen mellom batteribackup-polsene på undersiden av utsiden. Dette starter produktet på nytt, men alle elektroniske nøkler blir bevart.
Legg enten initieringskortet eller en nøkkelbrikke mot låsets leser, som finnes på øvre del av utsiden. En mobiltelefon eller en metallbit kan også fungere.
Hvis ovennevnte trinn ikke fungerer, prøv å bytte til nye alkaliske batterier (helst av god kvalitet).
Hvorfor kan jeg ikke aktivere alarm via tastaturet (integrert lås)?
For å kunne aktivere alarm via tastaturet kan det hende du må oppdatere låset ditt. Det gjør du via appen Yale Home.
Tilbakestill Yale Doorman L3S
Hvis låset er integrert via modul, må du først tilbakestille låset, dvs. ta ut modulen og ett batteri, og deretter holde inne reset-knappen som finnes under batteriluken. Sett deretter inn batteriet igjen, vent på instruksjoner fra låset og velg ny masterkode. Du finner en mer detaljert instruksjon i manualen.
Oppdater låset
Nå må du integrere låset mot Yale Home. Se gjerne instruksjonsvideoer om hvordan du gjør dette, eller følg manualen.
Når du har integrert låset og oppdatert firmware, kan du fabrikkinnstille via «låseinnstillinger» i Yale Home.
Når låset er integrert mot alarmsystemet ditt, skal du kunne aktivere alarm via tastaturet.
Nå kan du aktivere alarm via tastaturet ved å holde inne Låse opp-knappen i tre sekunder (vent til låset piper), taste inn brukerkoden din og avslutte med Låse opp-knappen.
Knappen for bortesikring «spretter» tilbake
Sannsynligvis er ikke medbringeren fra låsvrideren lang nok til å nå rodden i låskassen. Dette kan også påvirke nødåpningsfunksjonen.
Hva trenger jeg for å kunne reklamere?
Sørg for at du først har feilsøkt selv, slik at det ikke er noe enkelt du selv kan rette. Bruk våre FAQ-sider eller se gjennom installasjonsguiden en gang til.
Deretter kan du kontakte Yale Support eller forhandlerens support for å få hjelp til å feilsøke og løse problemet. Husk å ta vare på kjøpskvitteringen din. Kvitteringen må leveres inn når du reklamerer.
Alle reklamasjonskrav skal leveres innen to måneder etter at feilen ble oppdaget på ditt Yale-produkt. Vennligst kontakt ditt utsalgssted dersom du vil reklamere, da reklamasjoner håndteres av dem.
Yale Support kan bare håndtere reklamasjonssaker som gjelder kjøp via vår egen nettbutikk.
Yale ConnectX WiFi Bridge kan ikke legges til i Yale Home-appen – hva skal jeg gjøre?
Før du kan legge til Yale ConnectX i Yale Home-appen, må du legge til Yale Doorman L3S-låset ditt. Kontroller derfor at du har lagt til låset. Hvis ikke, gjør du det først ved å klikke på «Installer ny enhet». Når låset er lagt til, kan du legge til ConnectX. Du gjør da på samme måte ved å klikke på «Installer ny enhet».
På vår side Videoer Yale Doorman L3S finner du tre korte videoer om Yale Home-appen og hvordan du kobler Yale Doorman til appen.
Hvorfor er platen på innsiden bøyd?
Platen til L3S er forbøyd for å skape spenning i platen og gi et godt feste på døren. Ytterdelen av låset sitter dermed bedre montert mot døren din.
Tips: Ikke stram skruene for hardt når du monterer, da kan du få motsatt effekt. Skruene skal sitte godt, men ikke for hardt.
Hva gjør jeg hvis jeg har for høyt batteriforbruk?
Kontroller at du bruker alkaliske batterier. Andre typer batterier kan påvirke batteriforbruket ditt.
En annen grunn til høyt batteriforbruk kan være dårlig kontakt med Hub-en eller ConnectX WiFi Bridge. Flytt disse, og bruk appens funksjon for å kontrollere signalstyrken.
Hvis du har integrert låset til Yale Home, kan det være nødvendig å åpne appen og se om det finnes oppdateringer for låset. Du får automatisk varsel i appen dersom det er tilgjengelige oppdateringer når du har låset foran deg.
Påvirker min WiFi-ruter signalet fra Yale Smart Hub eller Yale ConnectX WiFi Bridge?
Ja, det kan den gjøre. Hvis du opplever problemer med signalet til enhetene dine (Yale Doorman L3S, alarm osv.), flytt huben eller ConnectX Bridge lenger bort fra ruteren.
Vis mindre
